Subota, 07. decembar 2024.
Simptom... jer to tražite!

Da li će nestati “krug dvojke”: Beograd dobija pešačku zonu kroz Parisku ulicu

Foto: foto printscreen
Beograd Društvo 8. jun 2024. 20:09
Podeli:

Beograd bi uskoro mogao da dobije još veći prostor namenjen isključivo pešacima u centru grada. Šetalište u Knez Mihailovoj ulici bi prema ideji Aleksandra Šapića trebalo da bude produženo ka Kalemegdanu, a  tim bi bio isečen saobraćaj u tom delu grada. Ova ideja izazvala je burne reakacije u delu stručne javnosti.

Pariska ulica u centru Beograda, saobraćajnica kojom se pored Kalemegdana od pristaništa najbrže stiže u Cara Dušana uskoro bi mogla da postane pešačka zona, najavio je nedavno predsednik Privremenog organa Beograda Aleksandar Šapić.

“Mi očekujemo negde na jesen da bi mogli da se stvore uslovi da ovo sve što vidite iza mene Parisku, odavde do Gračaničke dole i sa druge strane dole do Uzun Mirkove napravimo veliki trg, veliko šetalište”, izjavio je Šapić.

Ovim promenama, Šapić ističe da bi građanima bilo omogućeno da uživaju u šetnji i u restoranima.

Međutim, uspotavljanjem pešačke zone na ovom potezu, tramvaj dvojka po kom je ceo jedan deo centra Beograda poznat kao “krug dvojke” prestaće da saobraća.

Osim dvojke, prestaće da saobraća i tramvaj broj 11, makar kroz Parisku ulicu.

Presecanje “kruga dvojke”

Šapić se pozvao i na arhitektu Branislava Jovina koji je na ovom mestu planirao pešačku zonu.
Ipak, inženjer saobraćaja Mirko Radovanac kaže za Euronews Srbija da po evropskim gradovima tramvaji ipak idu kroz pešačku zonu kao na Aleksander placu u Berlinu.

“Ja lično mislim da privremeni organ nije pročitao i nije pogledao projekat do kraja. Brana Jovin, moj veliki prijatelj je lepo tu predvideo da tu bude tunel i za vozila i za tramvaje”, ističe naš sagovornik.

S druge strane, neke nevladine organizacije se takođe protive ukidanju linija gradskog prevoza, a Sanja Solarević iz “Naše mesne zajednice” kaže za Euronews da bi se ovim potezom “isekao” krug dvojke.

“Ovime bi se faktički isekao krug dvojke koji je simbol Beograda, jedan od simbola i prekinula bi se veza. Pritom imamo dole pristanište i treba da dođu neki turisti i koji sada nemaju ni vezu kako će da se popnu do te pešačke zone da ne spominjem i ljude koji žive tamo”, ukazuje Solarević.

Predsednik privremenog organa grada Beograda najavio je da bi zbog Pariske ulice, trebalo proširiti Bulevar Vojvode Bojovića koji ide oko Kalemegdana i tu preusmeriti saobraćaj koji sada ide kroz Parisku, što za inženjera Radovanca nije rešenje.

“Šta vredi da se proširi i za deset traka kada on dolazi i sa jedne i sa druge strane, u stvari više sa ove strane kod Brankovog mosta i Karađorđeve, tu ulazi u dve trake, šta znače četiri trake dole da se jurcaju oko donjeg grada kada ulaze opet u jedno zakrčenje oko Brankovog, znači to nije nikakvo zakrčenje”, objašnajva stručnjak za saobraćaj.

Radovanac ističe da bi projekat mogao da bude dobar ukoliko bi se sagledale sve prednosti i mane, ali ovako zamišljen kaže doneće samo probleme u funkcionisanju gradskog saobraćaja.

Vukmirović: Ideja nelogična

Vanredna profesorka na Šumarskom fakultetu u Beogradu Milena Vukmirović kaže za Euronews da podržava svaku vrstu intervencije koja se odnosi na proširenje pešačke zone i na unapređenje tih površina za korišćenje od strane pešaka, ali da je ova ideja sa funkcionalnog aspekta “nelogična”.

“Svojevremo je rađena studija proširenja centralne zone, pre otprilike pet godina, koja tu konkretnu lokaciju nije posmatrala na taj način kao što se sada posmatra. Naravno, postoji prostor da se određene površine potpuno prisvoje za pešake. Međutim, ukidanje javnog gradskog prevoza, posebno tramvaja koji ide na električni pogon, koji je bez karbonskih emisija, po meni je nelogičan s jedne strane, a sa druge strane ipak tim tramvajem se pristupa jednoj od ključnih tačaka koja je ujedno i kapija za ulazak u zonu Knez Mihajlove ulice, odnosno na prostor Beogradske tvrđave”, objašnjava Vukmirović.

Ona naglašava i da postoje određene lokacije sa kojih se na taj način dolazi do centra grada kao što je pristanište, gde postoji veliki kapacitet potrebe za prilaz sa te strane.

“Druga stvar, Knez Mihajlova i sama pešačka zona se nalazi na tom centralnom beogradskom grebenu, što znači da je uzvišeno i trebalo bi da se omogući lakši pristup tim lokacijama. Lakše je sići nego popeti se i upravo tramvaj može to da premosti”, isitiče naša sagovornici.

Vukmirović zaključuje da je ukidanje tramvaja broj dva pogrešno i zbog simboličke vrednosti, jer se radi o liniji koja je na određeni način oslikava identitet Beograda.

 

Autorski tekstovi Simptoma podležu pravilima o navođenju izvora; tekst se može uz gorepomenuto u celini ili delovima preuzimati.
0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments
Copyright 2024