QR kodovi su doživeli malo verovatan povratak tokom pandemije kovida-19 kao sistem za prenos informacija „bez dodira“. Oni su i danas popularni, posebno u restoranima i barovima koji traže od posetilaca da skeniraju QR kod kako bi videli cenovnik. Međutim, malo ljudi zna šta znači ova skraćenica.
QR jednostavno znači „Quick Response“ odnosno „brz odgovor“. Kodni sistem su 1994. godine razvili Masahiro Hara i njegov tim u DENSO, japanskom proizvođaču koji je uključen u razvoj tehnologije bar-kodova, piše IFL Science.
Automobilska industrija je imala svoju ulogu
Kompaniji su se obratile fabrike automobila koje su se požalile da bar kodovi više ne odgovaraju računu jer svaki može da sadrži samo oko 20 karaktera informacija. Kako su zalihe automobilskih kompanija rasle, njihove kutije su zahtevale brojne bar-kodove, što je bilo veoma neefikasno za njihovu radnu snagu.
Olakšanje je došlo kada je Hara, sada glavni inženjer u DENSO-u, gledao u tablu strateške igre Go i bio zapanjen količinom informacija koje je mogla da kodira.
„Proizvodili smo čitače bar kodova 10 godina tako da smo imali znanje“, rekao je Hara za Gardijan 2020.
Tako da je dizajn QR kodova inspirisan popularnom društvenom igrom koju igraju ljudi u istočnoj Aziji.
QR kodovi su se pokazali kao veliki uspeh u svetu japanskih fabrika automobila, ali Hara je bio iznenađen mnogim drugim primenama njegovog izuma, uključujući plaćanje i praćenje infekcija tokom pandemije kovida-19.
„Zaista sam zadovoljan što se koristi da se poboljša bezbednost ljudi. Još 1994. godine bili smo fokusirani na njegovu upotrebu u privredi… nikada nismo mislili da će se koristiti za ovako nešto,” dodao je Hara.
Standardni QR kod može da uskladišti do 7.089 numeričkih znakova, 4.296 alfanumeričkih znakova, 2.953 binarnih bajta ili 1.817 kanji znakova – znatno više informacija od jednostavnog bar koda. Čak i ako je kod izobličen ili zamagljen, i dalje je moguće da ga skeneri razumeju, što ga čini veoma praktičnim u nepredvidivom stvarnom svetu.
Najavljena nova verzija
Hara ipak ima ambicije da gradi na svom remek-delu. Govoreći na Ahmedabad Design Week -u 4.0 u januaru 2023., nagovestio je da je u procesu razvoja QR koda 2.0.
„U procesu sam stvaranja novog QR koda. Međutim, biće potrebno neko vreme. Za razliku od trenutne verzije, novi kodni sistem će imati boje i možda će biti pravougaonog, a ne sadašnjeg kvadratnog oblika i moći će da uskladišti više informacija od ovog koj imamo sada“, rekao je on.
N1