Četvrtak, 13. novembar 2025.
potražite Simptom...

Crni petak – veliki marketinški trik i psihološka igra ili praznik za kupoholičare

Foto: Markus Spiske/Unsplash
Ekonomija Svet 28. novembar 2024. 13:17
Podeli:

BEOGRAD – Sutra je “crni petak”, svetski praznik niskih cena. Praznična groznica donosi talas popusta, ali i iskušenja za potrošače. Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije rekao je za RTS da je reč o markentinškom triku, kao i da će se popusti u našoj zemlji kretati najviše do 30 odsto, kao i prethodnih dana.

Jedna od definicija “crnog petka” je da je to složena igra psiholoških taktika. Da li je sutra globalni praznik ili zamka, marketinški trik ili neformalni praznik za kupoholičare.

Marko Dragić, gostujući u Jutarnjem dnevniku RTS-a, rekao je da “crni petak” u Srbiji predstavlja marketinški trik, kojim se trgovci služe da bi privukli veći broj potrošača.

“Iskoristili su naziv sa Zapada da se dan reklamira kao ‘crni petak’. Ne mogu se sutra očekivati veći popusti od onih koji se trenutno reklamiraju,  odnosno maksimalno do 30 odsto. Možemo da očekujemo redovno vikend sniženje”, ukazuje Dragić.

Svaki deseti proizvod snižen za 20 odsto u Nemačkoj

Inflacija i pad realnih zarada prethodnih godina, uticale su i na pad potrošnje u Nemačkoj što je nateralo prodavce da za “crni petak” reklamiraju akcije i sniženja kao nikada ranije, javlja Nenad Radičević, dopisnik RTS-a iz Berlina.

Jedna studija, međutim, pokazala je da su očekivanja građana mnogo veća nego što su trgovci spremni da se snize cene proizvoda.

Prema podacima, tek dve trećine proizvoda su jeftiniji nego mesec dana ranije, dok su očekivanja Nemaca da će uštediti između 11 i 20 odsto, ali je zapravo to šest odsto.

Studija pokazuje, takođe, da je svaki deseti proizvod snižen za oko 20 odsto u odnosu na prethodni meseci, ali i da je dve trećine proizvoda skuplja u odnosu na prošlu godinu, odnosno ovaj “crni petak” je skuplji nego lane.

Sa druge strane, kaže, na Zapadu se popusti kreću od 70 do 80 odsto, primenjuju se samo tog dana, što možemo nazvati pravim “crnim petkom”.

“Bolja je preko zasad situacija nego kod nas. Inflacija je, međutim, uzela maha, pa ni tamo nije tako sjajno kako se očekuje. Izvorno je ‘praznik’ počeo u Americi, gde su pravi popusti”, ukazuje Dragić.

Puni tržni centri, ali nisu svi kupci

Dragić kaže, takođe, da prema zakonu postoje sankcije za kupce koji su neposredno pre “crnog petka” podizali cene proizvoda da bi ih taj dan spustili, dok tržišna ispekcija radi u skladu sa svojim kapacitetima.

“Stvarni broj ljudi u tržnim centrima, nije i stvarni broj kupaca. Neki dođu da bi ispoštovali taj dan, prošetali ili kupili jednu, dve stvari”, ističe Dragić.

Napominje da je, ipak, “crni petak” dobar za državnu kasu zbog uvećanog prometa, pa prihoduje na porezima, ali postoje i zamke za kupce prilikom onlajn kupovine.

“Prevaranti koriste naziv osnovnog brenda na internetu i samo promene domen, jedno slovo u nazivu veb adrese. Kada postoje verfikacija kupovine, postoji i garancija da je potrošač bezbedan i da će dobiti novac nazad ako dođe do zloupotrebe”, upozorava Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Simptom/RTS

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments
Copyright 2024