Srpska roba preko Merdara slobodno može na teritoriju južne pokrajine, ali samo na papiru. U praksi, kilometarske kolone zbog detaljne kontrole kamiona. Pregledi traju nepotrebno dugo, kaže premijer Vučević.
“Pregledi namerno traju dugo, na prelazu pretresaju sve, stvara se nervoza i otežava ulazak srpske robe na Kosovo i Metohiju. Na ovaj način se u praksi poništava ono što je dogovoreno i potpisano u Berlinu. Čekamo da se otvore prelazi Jarinje i Brnjak. Ovo je sve igra strpljenja, malih poteza u velikoj igri“, kaže Vučević.
U normalnim okolnostima, na Merdaru se prosečno pregleda oko 250 kamiona dnevno, a prethodnih dana manje od 40.
“Mislimo da je to jedan vrlo jasan politički način da se uspori, ako ne i zaustavi, plasman finalnih proizvoda na Kosovo, dakle nastavak one mere, više nije blokada, ali je jedan način onemogućavanja poslovanja. Imamo jedan broj špeditera koji su rekli da neće da voze tamo, jer gube dane čekajući na Merdaru”, navodi savetnik predsednika Privredne komore Srbije Nenad Đurđević.
Iz privremenih prištinskih institucija kažu da je jedini razlog za gužvu nedostatak skenera, zbog čega se sve radi ručno.
S druge strane, u Beogradu upiru prstom u Aljbina Kurtija, jer ne sprovodi potpisane sporazume.
“On uradi samo ono što je pritisak njegovih sponzora. Kad mu Berlin kaže da neće biti na sastanku u Berlinu ukoliko ne potpiše sporazum Cefte o slobodnom protoku robe, ljudi i kapitala on onda otvori Merdare, ali tako otvori da prođe par kamiona i napravi se kolona od nekoliko kilometara“, navodi Zoran Anđelković, v. d. direktora “Pošte Srbije”.
Priština je dozvolila ulazak gotovih proizvoda iz Centralne Srbije od 7. oktobra, ali samo na administrativnom prelazu Merdare, uz pojačanu kontrolu.
Odluka je usledila posle zahteva Nemačke da to učini, kao uslov za učešće na samitu Berlinskog procesa.
Tanjug/RTS/Lazar Janović