Petak, 18. jul 2025.
Simptom... jer to tražite!

Nemačka privreda: Tenkovi nisu motor rasta?

Foto: Bundeswehr/Norman Jankowski
Ekonomija Svet 4. jul 2025. 09:10
Podeli:

BERLIN/BEOGRAD – Za industriju naoružanja ovo su zlatna vremena: Bundesver želi da postane najjača vojska u Evropi. Međutim, to je samo uslovno ekonomski podsticaj za Nemačku.

Osamnaesti mart 2025. ući će u nemačku istoriju. Tog dana Bundestag je dvotrećinskom većinom otvorio put za nezapamćeno zaduživanje. Odobren je investicioni paket za infrastrukturu vredan više milijardi evra. Za nacionalnu odbranu više ne bi trebalo da postoje ograničenja.

Sve što je potrebno da bi Nemačka i Bundesver ponovo postali „sposobni za rat“, kako to socijaldemokratski (SPD) ministar odbrane Boris Pistorijus neprestano naglašava od ruske invazije na Ukrajinu, biće finansirano. Demohrišćanski (CDU) kancelar Fridrih Merc želi da nemačka vojska postane najjača konvencionalna vojska u Evropi.

Za preduzeća koja grade puteve i mostove, postavljaju šine ili proizvode optičke kablove za brzi internet, to su odlične vesti. Još više koristi ima industrija naoružanja. Tokom decenija, njen značaj u nemačkoj privredi je opadao. Koga je u Nemačkoj još zanimala proizvodnja tenkova? Još 2020. godine akcija najveće nemačke firme u sektoru naoružanja, Rajnmetala, koštala je 59 evra. U junu 2025. cena se kretala između 1.700 i 1.800 evra. Švajcarska banka UBS predviđa dodatni rast i trenutno postavlja ciljnu cenu od 2.200 evra.

Obećanje: „Gigantski konjunkturni program“

Zlatna vremena za tu granu industrije, a njeni menadžeri tvrde da izdaci za odbranu neće koristiti samo kompanijama. „Izdaci za naoružanje su gigantski konjunkturni program“, rekao je u martu 2025. Oliver Dere, šef vojne kompanije Hensolt, na jednom skupu u Frankfurtu.

I političari se nadaju modernizaciji industrije i novim impulsima za ekonomski rast. Ali, već tokom rasprave pre glasanja u Bundestagu, ekonomisti su ublažili euforiju. „Povećanje državnih vojnih izdataka daće podsticaj nemačkoj privredi, ali taj ekonomski efekat će biti umeren“, prognozirao je Tom Krebs, profesor ekonomije sa Univerziteta u Manhajmu, u izveštaju za budžetski odbor Bundestaga.

Ekonomisti upozoravaju: mala dobit – visoki troškovi

Krebs i njegov kolega Patrik Kačmarčik su tu procenu sada dodatno precizirali u jednoj studiji. U istraživanju o tome kako dodatni državni izdaci utiču na bruto domaći proizvod – dakle, zbir svih ekonomskih aktivnosti – za vojne izdatke u Nemačkoj se dobija faktor od maksimalno 0,5. Prevedeno na običan jezik, to znači da jedan evro državnog novca u najboljem slučaju stvara 50 centi dodatne ekonomske aktivnosti.

Poređenja radi, investicije u infrastrukturu i obrazovanje ili proširenje infrastrukture za brigu o deci u vrtićima i školama, udvostručuju ili utrostručuju uloženi novac. „Iz ekonomske perspektive“, kaže Krebs, „planirana militarizacija nemačke privrede je rizičan ulog s niskim ukupnim ekonomskim prinosom.“

Vojni izdaci kao osiguranje

Nije teško objasniti zašto je to tako. Kada se napravi tenk, on ili negde stoji, ili u najgorem slučaju bude uništen. On ne stvara dodatnu ekonomsku vrednost. Vojni izdaci su kao osiguranje. Plaćaju se da bi pružili zaštitu u slučaju potrebe. Ako se osiguranje ne iskoristi, novac je izgubljen.

Ako država, s druge strane, investira u saobraćajnu infrastrukturu, onda tim putevima, mostovima i železnicama roba može da stigne do preduzeća. Tamo se od te robe prave proizvodi koji se mogu prodavati. Ako se grade vrtići, roditelji mogu da rade i zarađuju. U školama se obrazuju mladi ljudi za buduće zadatke.

Nedostatak konkurencije uzrokuje rast cena

Čak ni proizvodnja vojne opreme trenutno ne donosi veliki privredni rast. Knjige narudžbina nemačke vojne industrije su prepune. Na primer, Rajnmetal je u prvom kvartalu 2025. imao narudžbine u vrednosti od skoro 63 milijarde evra. Pre početka rata u Ukrajini iznos je bio tek nešto više od 24 milijarde evra – manje od polovine. I druge kompanije u toj grani industrije imaju pune ruke posla, a proizvodni kapaciteti u potpunosti su iskorišćeni.

To ima dvostruki efekat. Kada je ponuda ograničena, a potražnja raste, to automatski znači manjak konkurencije, a to obično vodi ka rastu cena. Ekonomisti već upozoravaju na to. Krebs i Kačmarčik pišu da „povećani odbrambeni izdaci manje doprinose borbenoj sposobnosti, a znatno više profitnim maržama i dividendama vojnih kompanija“.

Tenkovi umesto automobila

Ali i civilne grane industrije vide šansu za dobar posao, posebno one koje pate zbog slabe ekonomske situacije. Kompanija Dojc AG iz Kelna, na primer, proizvodi motore za platforme za podizanje tereta, ali i za poljoprivredna vozila, bagere i druge velike mašine. Zbog slabe konjunkture, prihod je 2024. pao za više od 12 procenata.

Dojc već proizvodi motore za vojna vozila. Taj do sada mali segment poslovanja, trebalo bi znatno da se proširi. „Za nas je odbrambeni sektor veoma važno i zanimljivo tržište s velikim potencijalom rasta“, rekao je u martu izvršni direktor kompanije Sebastijan Šulte.

Ili, na primer, Folksvagen. Taj proizvođač automobila je u krizi. Već je morao da otpusti hiljade radnika. Fabrika u Osnabriku je skoro pred zatvaranjem. Rajnmetal razmatra da li bi tamo mogli da se proizvode i tenkovi. Dva primera koja su korisna za ekonomiju, ali samo nadoknađivanjem gubitaka, a ne pokretanjem dodatnog rasta. Međutim, čak i uspešne kompanije prelaze na vojnu proizvodnju. Posebno je velika potražnja za dobavljačima u metaloprerađivačkoj industriji.

Simptom/Danas/Dojče Vele

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments
Copyright 2024