LOZNICA – “Nacrti studija o proceni uticaja na životnu sredinu, zasnovani su na istraživanjima koje je sprovelo više od 100 domaćih i međunarodnih nezavisnih stručnjaka, uključujući 40 univerzitetskih profesora sa više od 10 fakulteta i pokazali su da se projekat ‘Jadar’ može realizovati bezbedno uz poštovanje najviših domaćih i međunarodnih standarda zaštite životne sredine u svim segmentima projekta koje uključuju i potencijalne uticaje projekta na vazduh, vodu i zemlju”, naveli su iz kompanije.
Kompanija se oglasila povodom izjava glumice i ekološke aktivistkinje Svetlane Bojković o potencijalnim opasnostima od kopanja litijuma u Srbiji.
Bojković je u intervjuu agenciji Beta kazala da bi otvaranje rudnika litijuma pretvorilo Srbiju u prljavu rudarsku koloniju, što bi, kako je rekla, dovelo u pitanje opstanak naroda na svojoj zemlji.
U saopštenju Rio Tinta piše da potencijalni kupci i Evropska unija (EU) ne žele da kupuju sirovine koje bi bile dobijene uz štetni uticaj na prirodu i zato je snabdevanje auto industrije litijumom podvrgnuto najstrožim eksternim proverama koje obuhvataju detaljnu analizu mera koje proizvođač primenjuje kako bi sprečio štetne uticaje na okolinu.
“Svi vodeći proizvođači automobila prihvatili su ovaj pristup i zato će za rudnike postati nemoguće da prodaju sirovine na bazi litijuma ako u proizvodnji nisu primenjeni najviši standardi EU za zaštitu životne sredine”, naveli su iz kompanije i dodali da najveće automobilske kompanije koje posluju na tržištu EU, uključujući BMV, Folksvagen, Tojotu, Volvo, Hondu, Mercedes i Volvo deluju jedinstveno prema snadbedvačima.
Snabdevači koji žele da plasiraju robu tim proizvođačima automobila formalno moraju, kako je istakao Rio Tinto, da ispune očekivanja u pogledu ljudskih prava, uticaja na životnu sredinu, radnih uslova, etičnog poslovanja i odgovornog upravljanja lancem snabdevanje, a evropske auto kompanije svake dve godine sprovode nadzor nad snabdevačima.
“To znači da svaki vid nezakonitog i neetičkog ponašanja, negativnog uticaja na životnu sredinu ili kršenja propisa od strane rudarske kompanije može da dovede do gubitka pristupa tržištu. Tome doprinosi regulativa EU”, naveli su iz kompanije.
Podsetili su da će od 1. februara 2027. godine svaka industrijska baterija i baterija za električno vozilo u prodaji u EU morati da ima “pasoš baterije”, digitalni sertifikat koji bi omogućio kupcima da provere poreklo materijala korišćenih u procesu proizvodnje baterije, a među tim informacijama biće i podaci o tome da li je sirovina korišćena u izradi baterije dobijena na odgovoran način.
Takođe je EU 15. marta ove godine usvojila i Direktivu o dužnoj pažnji korporacija u pogledu održivosti (Corporate sustainability due diligence directive – CSDDD), koja, kako se navodi, jasno ističe da se posebna pažnja poklanja snabdevanju kritičnim mineralima.
“Počev od 1. januara 2029. godine svi evropski proizvođači automobila moraće da dokažu da u njihovim lancima snabdevanja nije došlo do nedozvoljenog narušavanja životne sredine i ljudskih prava. Ista pravila važila bi i za ne-evropske rudarske kompanije koje bi želele da plasiraju robu na evropska tržišta, a kompanija koja je ne bi poštovala bi bila izložena izuzetno visokim kaznama koje ne bi bile niže od pet odsto ukupnog prometa koji napravi u čitavom svetu”, piše u saopštenju Rio Tinta.
Kompanija je navela da bi podsticala i podržavala učešće lokalne zajednice u nezavisnom praćenju potencijalnih uticaja projekta “Jadra” na vodu, vazduh, zemljište/tlo, biodiverzitet i kulturno nasleđe, a troškove nezavisnog praćenja snosila bi sama, ali ne bi uticala na način korišćenja dodeljenih sredstava.
Lokalnoj zajednici bi, kako piše u saopštenju, bilo omogućeno da angažuje nezavisne stručnjake koji bi koristili savremenu mernu opremu i pridržavali se međunarodnih metodoloških standarda praćenja i izveštavanja.
“To znači da bi se praćenje koje vrši kompanija, i praćenje koje nezavisno vrši lokalna zajednica odvijali uporedo. U slučaju bilo kakvog neslaganja, kompanija bi preduzela hitne mere da bi osigurala potpunu usklađenost sa propisima Srbije i standardima EU”, naveli su iz kompanije.
Rio Tinto tvrdi da je spreman da podrži i uspostavljanje nezavisnog ekspertskog nadzornog odbora, koji je osmišljen tako da osigura da kompanija posluje u skladu sa najvišim standardima integriteta, transparentnosti i odgovornosti.
Iz kompanije, takođe navode da je netačno da je “Rio Tinto nastavio sa svojim bušotinama i ispitivanjem tla sve ovo vreme, do ponovnog aktiviranja projekta”.
Sve istražne radnje i ispitivanja u okviru projekta “Jadar”, kako je saopšteno, zaustavljeni su u skladu sa Uredbom o prestanku važenja Uredbe o utvrđivanju područja posebne namene za realizaciju Projekta eksploatacije i prerade minerala jadarita “Jadar”, koju je vlada Srbije usvojena u januaru 2022. godine.
“Širenje netačnih informacija i neosnovanih optužbi shvatamo veoma ozbiljno i koristićemo sva raspoloživa pravna sredstva kako bismo zaštitili reputaciju kompanije”, piše u saopštenju Rio Tinta.
Simptom/Beta