Automobilska indrustrija danas se bukvalno nalazi na raskršću između fosilnih goriva, hibrida i električnih automobila.
Ali, reč je o raskršću koji nas sve više, bar u budućnosti, usmerava ka električnim automobilima – onima koji su beščujni, koji se pune kao što kući punimo mobilni telefon i onima koji su veoma privlačni sa finansijske strane, imajući u vidu brojne nacionalne vlade koje subvencionišu kupovinu upravo takvih automobila.
Tommy Krombacher/Unsplash
Mi smo izabrali tri ključna faktora zašto je bolje i privlačnije kupiti električni automobil:
Prvi – subvencije države
Ne postoji ni jedna nacionalna vlada u 21. veku koja subvencioniše kupovinu automobila sa motorom koji pokreće fosilno gorivo. Ali, kada je reč o električnim automobilima, vlade se bukvalno takmiče, koja će dati više kako bi “olakšala” svojim građanima prilikom kupovine električnog automobila; Vlada Srbije je odobrila 170 miliona dinara za nabavku ekoloških vozila u 2024. godini. Visina subvencije za kupovinu električnog automobila, u slučaju Srbije, kreće se od 250 do 5000 evra u zavisnosti od vrste vozila. Plus, na sve to kada dodamo subvencije prilikom registracije vozila, kao i subvencije predviđene za naplatu putarine, čini se da električan auto, iako skup na “prvu ruku”, deluje i te kako primamljiv sa finansijske tačke gledišta. Prema podacima iz februara 2024. godine, u Srbiji je registrovano 2699 električnih automobila;
Drugi – troškovi goriva i održavanja
Punjenje električnog automobila u Srbiji je trenutno besplatno, a u najvećem broju razvijenih zemalja košta upola manje od napajanja standarnog automobila na benzin. Većina vozača puni svoje električne automobile preko noći kod kuće i probude se kada je punjenje potpuno. A kada je reč o održavanju, bitno je istaći da elektromotori imaju mnogo manje pokretnih delova i nikada ne zahtevaju zamenu ulja, nove svećice ili filtere za gorivo. Regenerativno kočenje takođe produžava životni vek kočionih pločica korišćenjem elektromotora za usporavanje vozila. Ovo obično znači niže ukupne troškove održavanja i povećanu uštedu;
Treći – ali nikako manje važan razlog – više zabave uz bolje performanse
Jednostavno rečeno, električni automobili su zabavni za vožnju, sa brzim ubrzanjem i zavidnim performansama. Za razliku od automobila koje pokreću fosilna goriva, električni motori proizvode maksimalni obrtni momenat iz mirovanja. To ne može da dostigne ni na koji način motor sa fosilnim gorivom, bez obzira na njegovu kubikažu, konjske snage ili broj turbina u motoru. S druge strane, električni automobili takođe imaju odlično upravljanje. Sa baterijom koja se nalazi u centru većine električnih automobila, ona snižava težište vozila, obezbeđujući superiornu raspodelu težine i stabilnosti, i poboljšano skretanje u krivinama koje minimizira rizik od prevrtanja. Što ih čini dodatno primamljivim, bar za one vozače koji uživaju u sportskim vožnjama, a ipak poštuju saobraćajna pravila.

Chris Liverani/Unsplash
I za kraj, da ne dužimo, čini se da električni automobili, polako, sporo ali sigurno, počinju da upravljaju globalnim tržištem automobila. Čini se da polako, ali sigurno postaju generatori automobilske industrije. Čini se da još uvek nisu tako atraktivni, ali su i sve više popularni kod mlađe populacije, one koja je spremna da “okusi” sve novitete koje sa sobom donosi 21. vek, pa i u svetu automobilizma.
Simptom